법문 기록 Dharma Talks of Master Yong Hua

63) The 6th Patriarch Sutra - 20230715

Lio. 2023. 7. 23. 20:12

#육조단경 #자도자계 #自度自戒 #아라한 #五分法身香 #오분법신향 #계신 #戒身 #정신 #定身 #혜신 #慧身 #해탈신 #解脫身 #해탈지견신 #解脫知見身 #해탈지견신

 

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Sutra Text:
  • Take yourself across; guard yourself. Only then will your coming here have not been in vain. You have come from afar to this assembly because we have karmic affinities in common. 
  • 自度自戒。始得。不假到此。既從遠來。一會於此。皆共有緣。

  • Tự độ tự giới, thì không uổng công đến đây. Đã từ phương xa mà đến, cùng hội tụ tại đây, cũng là có duyên với nhau. 
  • 스스로 제도하고 스스로 경계하여 비로소 얻게 되니 구태여 이곳까지 올 필요가 없느니라. 먼 곳에서 와서 이렇게 모였으니 모두 다 인연이 있는가 보다.
 
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Commentary:
  • Take yourself across; guard yourself 自度自戒 스스로 제도하고 스스로 경계하여
: only you can save yourself; you must know your boundaries (on alert; beware; be careful; let go (of attachments); prohibit.
  • Only then will your coming here have not been in vain: that’s the gist of what I have to teach you
  • You have come from afar to this assembly because we have karmic affinities in common 皆共有緣 모두 다 인연이 있는가 보다
: like practiced the Dharma together before; like I accepted your offerings
 
스스로를 돌보아야 Take care of yourself 한다는 겁니다. '당신이' 해야 합니다.
 
戒 cognitive to boundaries 어디까지 갈 수 있는지 어디까지 안전할 수 있는지.
constantly on the alert 무엇을 알아차리나요 가능한 위험potential dangers에 대해서.
 
戒 는 여기서 drop 집착을 내려놓는다는 의미도 있습니다.
  1. 防备:~心。~备。~严。~骄~躁。
  2. 革除不良嗜好:~除。~烟。

自度自戒 To save your self, you have to guard yourself.

 
既從遠來 중국 당시에 먼곳에서 가르침을 찾아 왔다고 합니다. 3천명이 모여서 수행했는데 그 중 천명이 승가.

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Sutra Text:
  • Now all of you kneel and I will first transmit to you the five-fold Dharma-body refuge of the self-nature, and then teach the markless repentance and reform.”
  • 今可各各胡跪。先為傳自性五分法身香。次授無相懺悔。

  • Bây giờ tất cả quỳ xuống. Trước là vì truyền tự tánh ngũ phần Pháp thân hương, rồi sẽ thọ vô tướng sám hối.
  • 이제 다들 꿇어 앉아라.
먼저 자성의 오분 법신향을 전하고 다음에 무상 참회를 주겠노라.
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Commentary:
  • Now all of you kneel: show reverence & gratitude 
  • and I will first transmit to you the five-fold Dharma-body refuge of the self-nature 傳自性五分法身香 자성의 오분 법신향을 전하고 :  transmit from my nature
  • teach the markless repentance and reform 授無相懺悔 무상 참회를 주겠노라.: teach Dharma
 
 
各各胡跪 respect, sincerity
五分法身 the five-fold Dharma-body
 
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Commentary:
  • five-fold Dharma-body 五分法身香: 5 kinds of Dharmas of merit & virtue 以香比喻五分法身。無學聖者於自身成就之五種功德法,稱為五分法身 
  • B replete 5 virtues:(一) Precepts body 戒身,指如來之身、口、意三業遠離一切過非之戒法身。(二) Samadhi body 定身,謂如來之真心寂靜,自性不動,遠離一切妄念,稱為定法身。(三) Wisdom body 慧身,謂如來之真心體明,自性無闇,觀達法性,稱為慧法身,即指根本智。(四) Liberation Body 解脫身,謂如來之自體無累,解脫一切繫縛,稱為解脫法身。(五) Liberation from knowledge & views body 解脫知見身,謂證知自體本來無染,已實解脫,稱為解脫知見法身
 
4단계 아라한이 획득하는 다섯 가지 신
 
(一) Precepts body 戒身,指如來之身、口、意三業遠離一切過非之戒法身。
욕도 안하고 훔치지도 않습니다. 더이상 잘못을 짓지 않습니다.
 
(二) Samadhi body 定身,謂如來之真心寂靜,自性不動,遠離一切妄念,稱為定法身。
마음이 늘 선정에 있습니다. unmoving. Free from false thinking. 계속 끊임없이 공덕을 짓는 겁니다. 인생에서.
 
(三) Wisdom body 慧身,謂如來之真心體明,自性無闇,觀達法性,稱為慧法身,即指根本智。마음이 늘 밝다는 겁니다. no shadow no darkness. 외양에 의해 외상에 의해 미혹하지 않습니다. 전혀 번뇌롭지 않습니다. 자비로운 생각을 하는 겁니다. 인생의 즐거운 생각을 하는 겁니다.
 
(四) Liberation Body 解脫身,謂如來之自體無累,解脫一切繫縛,稱為解脫法身。
You're not hindered by anything. 누구 옆에 앉아서 다리가 더 아프다고 다른 사람을 피해서 멀리 앉는 것은 해탈신이 없는 겁니다. 아직. 불편한 상황을 여전히 피합니다. 어떤 사람과 어떤 상황으로부터도 전혀 방해받지 않습니다.
 
(五) Liberation from knowledge & views body 解脫知見身,謂證知自體本來無染,已實解脫,稱為解脫知見法身
'knowledge & views' = '저런 행동은 나를 화나게 해' 우리가 믿는 것들.
수행자라면 번뇌한다면 늘 당신의 잘못입니다. 아이들을 가르칠때, 애들이 잘못했으니까 내가 화내도 된다 이렇게 생각하나요? 만약 번뇌롭다면, 당신이 잘못한겁니다. If you're afflicted, you're in the wrong.
 
Alex asks: Emituofo Dharma Master the Chinese text talks about each of the 5 bodies being a part of the Rú Lái body. How do they relate to our bodies?
 
Emily: i also used to train myself whenever i see someone (for example) cut me off as if they didn't see me, then i would think of either a family member or close friend who's like that or would drive like that too, and would immediately calm down & sometimes it would make me laugh instead.
 
이건 중국식입니다. 이것은 또 하나의 견해 지식일 뿐입니다. Views를 더 얹히지 마세요.
 
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Commentary:
  • five-fold Dharma-body 五分法身: (Reference) 「分」為因,而上記之五種為成身之因,故稱為「分」;「法」為自體,而上記之五種為無學之自體,故稱為「法」;又「法」是軌則之義,上記之五種為成身之軌,故稱為「法」;「身」者是體,而上記之五種為諸佛之體,故稱為「身」;又以眾德聚積之義,故亦稱為「身」。  五分法身之次第歷然,precepts=>samadhi=>wisdom=>liberation=>liberation knowledge & views 由戒而生定,由定而生慧,由慧而得解脫,由解脫而有解脫知見。戒、定、慧三者就因而受名,解脫、解脫知見二者就果而付名,然此五者均為佛之功德。以此五法而成佛身,則稱為五分法身
 

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Sutra Text:
  • The assembly knelt and the Master said, “The first is the precept-refuge, which is simply your own mind when free from error, evil, jealousy, greed, hatred, oppression and harming.
  • 眾胡跪。師曰。一。戒香。即自心中。無非。無惡。無嫉妒。無貪瞋。無劫害。名戒香。

  • Chúng đồng quỳ. Sư nói: "Một là giới hương, tức trong tự tâm, vô phi, vô ác, vô ganh tỵ, vô tham sân, vô cướp hại. 
  • 대중이 꿇어앉자 대사가 말씀하셨다. 첫째는 <계향>이다. 자기의 마음 가운데에 그릇됨이 없고 악함이 없으며 질투가 없고 탐냄과 성냄이 없으며 빼앗고 해치는 마음이 없는 것을 계향이라 하느니라.
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Commentary:
  • first is the precept-refuge 戒香 계향: morality. Why refuge?
  • own mind when free from error, evil, jealousy, greed, hatred, oppression and harming 自心中。無非。無惡。無嫉妒。無貪瞋。無劫害 자기의 마음 가운데에 그릇됨이 없고 악함이 없으며 질투가 없고 탐냄과 성냄이 없으며 빼앗고 해치는 마음이 없는 것
: oppression (and robbery). Examples?
 
Passive cultivation
 
precept-refuge 실수를 하지 말라는 겁니다. 戒香
 

無嫉妒 Jídù

우리는 왜 질투를 할까요?
 
​We're jeolous because we don't have wisdom to see the cause.
일반적인 얘기 말고 니가 질투하는 이유를 말해봐라.
I'm jeolous because ... 진짜 모르겠다.
 

질투하는 이유는, '나'만 생각하기 때문입니다. All you can think of is yourself. Benefit yourself만 생각하니까. 더 스스로가 잘될라고 노력할때마다 더 비참해질 뿐입니다.

 

無貪瞋

  • hoarding
  • hatred 다른 사람을 미워하는 겁니다 스스로 불행한 것에 대해서. '그들은 잘못됐어 난 그들이 미워!' 사실은 그들을 자신의 불행의 근거로 excuse로 삼는 겁니다.
 

無劫害Jié hài

oppression 자기의 의지를 다른 사람에게 강요하는 겁니다
 
  • 질문: 질투를 어떻게 멈추나요?
  • 답: 파라다임을 바꾸세요. 나만 생각하는 것을 멈추세요. 당신이 아끼는 사람을 어떻게 benefit할지를 생각하세요. 계속 자기만 생각하면 사람들은 당신을 멀리할겁니다.

 

끝.